O regulaminie wynagradzania

Kadry
17 kwietnia 2024 Piotr Swierzewski

Każdy pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 pracowników, nie objętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.

Regulamin wynagradzania jest wewnętrznym aktem prawnym, który wydawany jest przez pracodawcę. Regulamin wynagradzania określa:

  • systemy wynagrodzeń obowiązujące u danego pracodawcy (czasowy, akordowy, prowizyjny),
  • stawki wynagrodzenia zasadniczego poszczególnych grup pracowników,
  • pozostałe składniki wynagrodzenia za pracę (np. premie, dodatki),
  • ustalenie zasad przyznawania wynagrodzenia za pracę w godzinach nocnych, za przestój.

W regulaminie wynagradzania mogą zostać ustalone również inne świadczenia związane z pracą oraz zasady dotyczące ich przyznawania.

Pracodawca ma obowiązek ustalić regulamin wynagradzania, w sytuacji gdy:

  • zatrudnia co najmniej 20 pracowników,
  • pracownicy nie są objęci zakładowym ani ponadzakładowym układem zbiorowym.

Przy ustalaniu liczby pracowników, od której zależy konieczność wprowadzenia regulaminu wynagradzania, trzeba uwzględnić wszystkich pracowników - niezależnie od tego, czy pracują na cały czy na część etatu, oraz niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy.
Warto również pamiętać, że jeśli pracodawca wprowadził już regulamin wynagradzania, a po jego wprowadzeniu liczba pracowników spadnie poniżej 20 pracowników, regulamin nie przestaje obowiązywać.

Pracodawca może ustalić regulamin wynagradzania samodzielnie jeżeli w zakładzie pracy nie działa zakładowa organizacja związkowa lub po uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, jeżeli w zakładzie taka organizacja występuje. Jeśli chodzi o ważność regulaminu nie jest wymagane uzyskanie zgody organizacji związkowej a jedynie przeprowadzenie procedury uzgodnień. Przy braku zgody regulamin ustala samodzielnie pracodawca, natomiast pracownicy mają obowiązek stosować jego postanowienia i nie mogą powoływać się na brak zgody związków zawodowych w kwestii treści regulaminu.

Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników w sposób jaki przyjęty jest u danego pracodawcy. Regulamin obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.

Dla jakich grup pracowniczych nie ustala się regulaminu wynagradzania?

Do liczby 20 pracowników nie wlicza się zatrudnionych, dla których nie zawiera się układu zbiorowego pracy oraz których warunków wynagradzania nie określa się w układzie i regulaminie wynagrodzeń, czyli zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy.

A zatem regulaminu wynagradzania nie ustala się dla:

  • członków korpusu służby cywilnej,
  • pracowników urzędów państwowych zatrudnionych na podstawie mianowania i powołania,
  • pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru, mianowania i powołania w urzędach marszałkowskich, starostwach powiatowych, urzędach gminy, biurach (ich odpowiednikach) związków jednostek samorządu terytorialnego, biurach (ich odpowiednikach) jednostek administracyjnych jednostek samorządu terytorialnego,
  • sędziów i prokuratorów,
  • zatrudnionych w państwowych jednostkach sfery budżetowej.

Pytania do naszych Ekspertów

Informacja dotycząca plików cookies

Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.

W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.