Każdy pracodawca, który zatrudnia co najmniej 20 pracowników, nie objętych zakładowym układem zbiorowym pracy ani ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustala warunki wynagradzania za pracę w regulaminie wynagradzania.
Regulamin wynagradzania jest wewnętrznym aktem prawnym, który wydawany jest przez pracodawcę. Regulamin wynagradzania określa:
W regulaminie wynagradzania mogą zostać ustalone również inne świadczenia związane z pracą oraz zasady dotyczące ich przyznawania.
Pracodawca ma obowiązek ustalić regulamin wynagradzania, w sytuacji gdy:
Przy ustalaniu liczby pracowników, od której zależy konieczność wprowadzenia regulaminu wynagradzania, trzeba uwzględnić wszystkich pracowników - niezależnie od tego, czy pracują na cały czy na część etatu, oraz niezależnie od podstawy nawiązania stosunku pracy.
Warto również pamiętać, że jeśli pracodawca wprowadził już regulamin wynagradzania, a po jego wprowadzeniu liczba pracowników spadnie poniżej 20 pracowników, regulamin nie przestaje obowiązywać.
Pracodawca może ustalić regulamin wynagradzania samodzielnie jeżeli w zakładzie pracy nie działa zakładowa organizacja związkowa lub po uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową, jeżeli w zakładzie taka organizacja występuje. Jeśli chodzi o ważność regulaminu nie jest wymagane uzyskanie zgody organizacji związkowej a jedynie przeprowadzenie procedury uzgodnień. Przy braku zgody regulamin ustala samodzielnie pracodawca, natomiast pracownicy mają obowiązek stosować jego postanowienia i nie mogą powoływać się na brak zgody związków zawodowych w kwestii treści regulaminu.
Regulamin wynagradzania wchodzi w życie po upływie dwóch tygodni od dnia podania go do wiadomości pracowników w sposób jaki przyjęty jest u danego pracodawcy. Regulamin obowiązuje do czasu objęcia pracowników zakładowym układem zbiorowym pracy lub ponadzakładowym układem zbiorowym pracy ustalającym warunki wynagradzania za pracę oraz przyznawania innych świadczeń związanych z pracą w zakresie i w sposób umożliwiający określanie, na jego podstawie, indywidualnych warunków umów o pracę.
Do liczby 20 pracowników nie wlicza się zatrudnionych, dla których nie zawiera się układu zbiorowego pracy oraz których warunków wynagradzania nie określa się w układzie i regulaminie wynagrodzeń, czyli zarządzających zakładem pracy w imieniu pracodawcy.
A zatem regulaminu wynagradzania nie ustala się dla:
Nasza strona internetowa używa plików cookies w celach statystycznych, reklamowych oraz funkcjonalnych. Dzięki nim możemy indywidualnie dostosować stronę do Twoich potrzeb. Możesz zaakceptować pliki cookies albo wyłączyć je w przeglądarce. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia.
W dowolnej chwili możesz wycofać swoją zgodę na przetwarzanie danych, zażądać informacji o zakresie przetwarzanych danych lub zmienić zakres ich przetwarzania. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajdziesz w Polityce Prywatności.